lördag 26 juni 2010

Midsommarafton 2010

För arton år sedan var livet lite med kaotiskt än vad det är just nu...
med en kaffekopp på en solig altan mitt i Herrljunga kommun. Där ditt lilla liv började för arton års sedan..


En liten, liten, liten tös hade bestämt sig för att det var dags att se solen från utsidan trots att hon borde stannat drygt tio veckor till i magen..


Litet hjärta 5 månader gammal 4,7 kg!

Liten, liten, liten kom hon till världen, 1800 gram och 42 centimeter lång..
Hennes lilla hand var stor som min tumnagel. Hennes huvud fick plats i min handflata. Hon var så liten...

25 juni, 2010, igår, blev hon myndig.
18 år har gått sedan poliseskort från Fristad genom Borås till sjukhuset. Sedan katastrofsnitt och intensivvård, sedan litet hjärta såg livets ljus.


Mycket har hänt, mitt barn, och mycket kommer att hända.
Du är i dag i vuxenlivet oavsett om du vill eller inte.
Du har valt vägar att gå som du kommer att svänga av från. Du hittar nya vägar, vägar som du inte idag vet att dom finns. Följ din inre kompass och lita på vem du är oavsett vad andra anser och var trygg i dig.


Jag önskar dig inte guld mitt barn,
ej heller pengar och makt.
Jag önskar dig modet att vara dig själv
och stå för det du har sagt.
Jag önskar dig inte en stenfri väg
men kraften att vägen gå.
Jag önskar dig vänner i ett rikligt mått
och vänner att lita på.

(Erik Lindorm)



Storasyster & Lillan


Sluta ALDRIG upp att drömma
häng önskans träd i rött och
blått och guld och grönt
orange och lila ovanför ditt arbetsbord.
Dröm drömmar utan gräns
och låt dem synas i väven du dunkar fram
då kan du kanske ändå
vara till tröst och hjälp och glädje
trots ditt eget tvivel
trots din smärta.
I såren växer blommor
plocka dem
och känn att vi är många
som tror på dej och följer dej
i våra tankar.
Ta emot ditt eget liv
och lev det för din skull
och ingen annans.
LEV!
Märta Tikkanen



Lilla Hjärtat!
Jag älskar dig, igår, idag och för alltid
/Mamma

2 kommentarer:

  1. Så himla fint Maria! Jag blev alldeles rörd. Min äldsta flicka är i Australien och jag saknar henne ruskigt mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack Helena..
    Oj på andra sidan jordklotet..
    Jag har min äldsta i Västerbotten. Ca. 125 mil härifrån och henne saknar jag ibland så det gör ont. Jag vet att hon har det bra med sin älskade P och att hon jobbar och helt enkelt har det bra men... mamma hjärtat saknar henne i af otroligt mycket.
    Jag förstår din saknad.
    Tack & Kram/Maria

    SvaraRadera