söndag 26 december 2010

KAOS- det slitna ordet

Vad är egentligen KAOS?

Nej se det snöar.......  igen!

Enligt SAOL, Svenska akademins ordlista betyder ordet: total och vild oordning.
Hur kommer det sig att när det snöar Norr om Dalälven så är det vinter men söder därom så är det, ja just det, KAOS?

I mina ögon är det vinter och i vissa fall en erbarmligt illa skött snöröjning men kaos, nepperligen.
Under de fem år vi bodde i Norrlandsinland var det inte kaos-varning en enda gång trots att det kom över 50cm snö under mer än ett dygn. Söderut skriker man om det kommer 5 cm.
Vägar hinns inte snöröjas och bilar står stilla på våra vägar, tåg är försenade osv.
Var i ligger kaoset?
Det finns inte, enl. mitt ringa förmenande utan det är ren och skär urusel planering.

Vi har minst ett dygn innan snön börjar dala ner på vår jord en varning från SMHI eller något annat väderinstitut.
Eftersom vi har den informationen INNAN det snöar kan jag ha svårt att förstå att man inte kan kalla in den beredskap man har uti våra kommuner och med de man har upphandlat snöröjning, sandning och saltning av de vägar som är prioriterade.
Resten får helt enkelt vänta..

Sedan har vi svenskens inställning att det händer bara andra inte mig.

Hur kan man vara så korkad att man sätter sig i en bil i Smålands inland med ett gäng barn för att åka och äta middag när det är klass 2 varning? Dessutom utan vinterkläder eller annan utrustning OM man skulle fastna?
Fast det är klart man kan ju tjäna en hacka på att gråta i ut i en kvällstidning.
Förlåt, men hur kan man!? Jag skulle skämmas!

När SMHI kör ut en klass 2 varning så innebär det att:
Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.

Med tillägget:
Vid snömängder motsvarande ca 20 mm eller mer i smält form på 12 timmar, vid frisk vind ca 12 mm eller mer på 12 timmar. Medför stora trafikproblem, kan speciellt vid temperaturer nära 0 även ge störningar i el och teleförsörjningen.

Har man ut att göra i trafiken då OM man inte måste?

Nej, det behöver man inte. Jag känner inte en enda människa som inte skulle förstå om man stannar hemma när det är klass 2 varning. Och OM någon skulle ha något emot det så, vete katten om jag skulle vilja äta middag ihop med dom. Att man måste till sitt arbete, ok, det kan jag förstå men ingen arbetsgivare vill att man riskerar livet.

Att nu ordet KAOS används i tid och otid är väl egentligen bara ett sätt för kvällsmedia att sälja tidningar… eller?

God Fortsättning
och


Ha det!


2 kommentarer:

  1. Att använda ordet kaos är som för dej å me att ta en oxy norm då vi behöver...Bra skrivet gumman,bra skrivet =)
    Kramar från "ledaren" av rövar bandet...ja eller jag som " tror jag 'är d"..hihihi...//Carro

    SvaraRadera
  2. VET att du är THE Leader of the Gang! :)
    Tack!
    Kram/M

    SvaraRadera