lördag 28 januari 2012

Lågvattenmärke i mediedrevet.

Jakten på nyheter går allt fortare. Ett lågvattenmärke är väl ändå när man söker bekräftelse på "nyheter" via anhöriga.

Som journalistdotter och aktiv fritidspolitiker blir jag än mer oroad och rädd när jakten på scoop gör att man kliver över gränser som inte borde vara acceptabel i dagens mediasamhälle.

Under min tid som fritidspolitiker och aktiv i debatten märker jag alltmer hur media och deras arenor blir allt snabbare i att eftersöka scoopen, att slå varandra på fingrarna. 

I detta fall var det inte en av de stora drakarna som klev över gränsen utan en lokal tidning. Stefan Löfvens 82-åriga mamma pressas till svar om hennes son ska bli ny partiledare för Socialdemokraterna i Allehanda.se.
Försvaret från Allehanda.ses nyhetschef Marcus Melinder tillbakavisar dock kritiken kommentar i Dagens Media:
– Stefan Löfvens mamma är en väldigt pigg dam som hade varit ute och åkt spark nu på morgonen. Vi har behandlat henne som vilken källa som helst, säger han till dagensmedia.se.

Men, vänta lite nu.
Anhöriga till oss som engagerar oss politiskt måste få ha och vara i en fredad zon. 
Hur blir det annars?
Ska jag behöva mediaträna mina barn och mina anhöriga innan jag tar på mig ett politiskt uppdrag?

En medieetiks-diskussion bör omedelbart ta fart efter detta och vi som är engagerade bör sätta oss ner tillsammans och ställa oss frågan, om det är ok att fråga en äldre mamma i detta fall och blir det våra barn ska uttala sig nästa gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar