tisdag 8 maj 2012

Att en artikel kan göra en så.....

"lätt" irriterad....


Tyvärr finns inte artikeln på nätet så här 
är ett foto av den.

Efter att ha läst pressmeddelanden och uttalanden från chefsläkare Ulf Nyberg om att det som skett, inte får ske men ändå har skett så framgår det, med all tydlighet, att patienten som fått sin röntgenbild OCH personuppgift utlagt på Twitter av en annan läkare INTE vet om att han/hon varit uthängd där.
Vem äger rätt en till den informationen om inte patienten gör det?
Detta handlar om en patient på Skaraborgs sjukhus i Västra Götalandsregionen.

INTE aktuell röntgenbild!
Jo, jag har rätt att publicera den. 
Är min, både ryggrad och röntgenbild!


Läkaren, inte Ulf Nyberg, fotograferade av en röntgenbild ur en patientjournal. Läkaren lade sedan ut bilden på Twitter där patientens personuppgifter gick att läsa klart och tydligt. 

Jag kan inte få fram om läkaren är behandlande läkare eller inte men med det "nya" systemet om att samtliga inom vården ska få tillgång till alla och allt i en journal, svindlar tanken i vad som kommer läcka nästa gång.
Jag har inte glömt diskussionerna efter Anna Lindhs eller Leif "Blomman" Blomberg tragiska bortgång.  

Var finns patient-integritetsperspektivet i allt detta?
Vilka skydd finns?
Jag håller med henne. Dra i nödbromsen och gör konsekvensanalys INNAN och inte efter.


Jag hann knapp publicera ovanstående text förrän nästa gräslighet dyker upp i media.
En 15-årig prao-elev har deltagit aktivt under minst en operation, den här gången rör det Skånes Universitets sjukhus, SuS i Malmö.
Återigen är patienten INTE informerad om vad som hänt.

Jag tror fanimig världen är galen!

Ha det!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar