lördag 27 juni 2009

Orden lagom, jämställdhet och feminist.. och lite andra funderingar

Lördag förmiddag och solen gassar utanför.
Härligt, men nu råder väl snart eldningsförbud i kommunen. Inte för att jag tänkt mig att elda men det är bra torrt i markerna nu.


Vi hade en skön midsommarafton tillsammans med barnens farmor och farfar i Annelund.

Farfar & Farmor
i
soffan på altanen
midsommarafton 2009


Dom har varit tillsammans i över femtio år och har tre barn, varav deras äldsta är pappa till mina två troll.
Vi var en hel hög där.
Farmor, farfar, en av barnens farbröder och hans fru, två kusiner, en flickvän till den ene, en granne och så vi, jag och lillan.

Mysigt..
God mat, gott att dricka och trevligt sällskap.
Alldeles så där lagom
Ordet lagom finns tydligen knappt i någon annan ordlista än i den svenska.
Ett ord som jag tycker representerar Sverige alldeles ypperligt.
Här råder Jante-lag och ingen får sticka ut.
Gör man det så skrapar man snabbt upp nosen..

Jag har förmånen att känna en hel del starka kvinnor och dom har, om några, fått känna på hur det är att få "nosarna skrapade" när dom tagit ställning och försökt förändra.
Jag är så glad och stolt över de som jag kallar mina vänner av dom. Lika glad och stolt är jag över de som alltid orkar att stå på barrikaderna och kämpa vidare med väl omplåstrade nosar.

Jämställdhet är också snart ett "negativt och utskällt" ord ungefär som feminist.
Det skrämmer mig.
Jag har två döttrar som jag vill ska få uppleva en mer jämställd värld än den jag och min mamma har levt i. Där lika lön för lika arbete är och ska vara en självklarhet. Där hudfärg inte ska vara något negativt. Där sexull läggning inte är ett skäl till hugg och slag. Där födelseland inte är orsak till utanförskap.

Om man kunde sluta att "politisera" orden på vänster eller höger-skalan så skulle nog utvecklingen gå mycket fortare framåt och vi skulle kunna få en mer jämställt verklighet för både män och kvinnor, tror jag enl. mitt ringa förmenade....

Vi hörs!











1 kommentar:

  1. Ett klokt och bra inlägg! :)
    Hoppas allt är bra med er alla?! Har just kommit hem från en tur till badstället. Vad underbart det är med värmen och solen. Kroppen mår så bra av det. Hälsa så gott till dina ongar och ta hand om er! Stor kram

    SvaraRadera